Újságcikkek
Díjaink
Fotó galéria
Videó tár
Linkek
 

 

Forrás: Navigátor

Capt. Vaso Janicic, az ISD Portolan Kft. ügyvezető igazgatója

A logisztika és szállítmányozás szakértője


Kevés szállítmányozó mondhatja el magáról, hogy a legnagyobb megbízójának egyúttal ő a logisztikai igazgatója is. E kivételes személyek egyike a montenegrói származású Vaso Janicic hajóskapitány, aki immár hat éve felel a Dunaújvárosi Vasmű, az ukrán kézben lévő ISD DUNAFERR logisztikájáért, miközben a cég tulajdonában álló szállítmányozó cégnek, a 100 főt foglalkoztató ISD Portolan Kft-nek is ő a vezetője. A dunaújvárosi kikötőt is magába foglaló szállítmányozó cég nem elégszik meg a DUNAFERR kiszolgálásával, más ügyfelek felé is nyit, akik immár a forgalom ötödét adják.

- Ön a nevében is büszkén viseli a hajóskapitány titulust. Hány éven át és merre hajózott?

- 18 éven át hajóztam, ebből az utolsó 8 évben hajóskapitányként. Ez alatt a tizennyolc esztendő alatt bejártam az összes óceánt és a világ számos tengerét, és öt kontinens számos kikötőjében megfordultam.

- Hogyan lesz egy hajóskapitányból szállítmányozó?

-Miután abbahagytam a hajózást, egy montenegrói hajóstársaság kereskedelmi igazgatója lettem. A társaság flottájának a hajóbérletét és üzemeltetését irányítottam. Később két éven át egy máltai hajóstársaság vezérigazgatója voltam. Ezt követően Görögországba költöztem, ahol saját hajóstársaságot alapítottam. Fő tevékenységeinken kívül (hajóbérlet, hajóközvetítés, hajók üzemeltetése) többek között árufuvarozást is végeztünk. Havonta három-négy 35-45 ezer tonnás hajót béreltünk és üzemeltettünk, amelyeken különféle acéltermékeket szállítottunk fekete-tengeri kikötőkből a Távol-Keletre. A hajóink gyakran vettek fel acélárut olyan ukrán kikötőkben, amelyek akkor a DUNAFERR jelenlegi tulajdonosainak a kezében voltak.

2005-ben azután ők kerestek meg azzal az ajánlattal, hogy vállaljam el az ISD DUNAFERR Zrt. logisztikai igazgatói és egyben az ISD Portalan Kft. vezetői posztját, továbbá szervezzem meg a gyár komplett szállítmányozását és logisztikáját. Mivel korábban több éven át hasonló jellegű feladatot láttam el egy hasonló, közepes méretű acélgyár részére, amelynek termékskálája szinte azo.nos volt a DUNAFERR jelenlegi termékskálájával, és nagy tapasztalatra tettem szert a kombinált fuvarozásban (tenger/folyam/közút/vasút), a megbízást elvállaltam. Igaz, először csak hat hónapra, de aztán - lévén, hogy a tulajdonosok meg voltak elégedve a tevékenységemmel - úgy döntöttünk, hogy az együttműködésünket meghosszabbítjuk.

- A DUNAFERR a gazdasági válság első hónapjaiban visszafogta termelését. Hogyan hatott ez a "házi" szállítmányozójára ?

- Az általunk lebonyolított fuvarvolumen 2009-ben csaknem 30%-kal csökkent a 2008-as évhez képest. A drámai csökkenés ellenére a múlt évet is nyereséggel zártuk, ami nem mindenkinek sikerült. A DUNAFERR idén kicsit növelte termelését, és a DUNAFERR csoporton kívül is sikerült néhány új partnerrel együttműködést kialakítanunk. Ennek köszönhetően már idén szeptemberben elértük a tavalyi egész évi eredményünket, és összességében 2010-ben sokkal jobb eredményre számítok, mint amilyen 2009-ben volt.

- Hogyan néz ki a DUNAFERR import- és exportforgalma?

- A vasmű évente 3-4 millió tonnányi vasércet és szenet igényel. Ezek beszerzése változatos forrásokból történik. A szenet például nagyrészt az USA-ból, a Cseh Köztársaságból és Lengyelországból hozzuk be. A vasérc Oroszországból, Ukrajnából, Brazíliából és Svédországból érkezik. A különféle beszállítóktól importált nyersanyagoknak különböző minősége és ára van. A DUNAFERR igen rugalmasan változtatja a különböző beszerzési forrásokat. Amerikai import esetén pl. naprakészen figyelemmel kell kísérni az EURO-USD árfolyam változását.

A paritástól függően az ISD Portalan vasúti, tengeri/folyami és tengeri/vasúti szállítást szervez. A kimenő forgalom a vasműből egy évben 1,4-1,6 millió tonna (ez az acél késztermék mellett koksz és salak is lehet). Ennek a mennyiségnek mintegy 55-60%-át közúton szállítjuk ki a vevőknek, vasúton 20-25% megy ki, a többi hajón.

- Fel-felröppen, hogy egyes magyar kormánytagok szívesen látnának egy Záhony-Dunaújváros-Győr széles nyomtávú vasutat. Van ennek realitása ?

- Egy új vasútvonal építése túl nagy beruházás, annak használati díja is biztosan magas lenne. A jelenlegi árak ismertek, ennek függvényében kiszámítható, megérné-e igénybe venni az új vasútvonalat, vagy sem. Ám ez nemcsak pályadíjak kérdése, hanem az összes szolgáltatásé, így az eszközbérleti díjé is. Egyébiránt elégedett vagyok legnagyobb partnereinkkel, a Záhony Porttal és a Rail Cargo Hungáriával.

- Ekkora volumen mellett nem érné meg vasútvállalatot alapítani?

- A válság mutatta meg, mekkora előny, hogy eszközök nélkül, szállítmányozóként szervezzük a szállításokat, hiszen nem kellett kihasználatlan eszközöket leállítani. Egy vasútvállalat működtetése sokba kerül, tapasztalat, szakismeretek szükségesek hozzá, a szolgáltatáshoz szükséges eszközök pedig drágák, a bérlésük sem olcsó, és az infrastruktúra hiányosságai miatt is fájhatna a fejünk. Mindezek alapján úgy látjuk, hogy számunkra jelenleg jobb megoldás, ha szállítmányozóként alvállalkozónak vonjuk be a vasútvál-lalatokat.

- Önök üzemeltetik 2008 vége óta a dunaújvárosi kikötőt. Mik a tapasztalataik a Dunával?

- Magyarország nemzetközi folyami áruszállításában jelentős mennyiséget tesz ki az ISD DUNAFERR-forgalom: az import nyersanyagok (pl. vas.érc és szén) és az exporttermékek (pl. acél készáru és koksz). A Duna, mint vízi út nincs szabályozva, ezért nehezen hajózható. Az év különböző szakaszaiban alacsony vagy magas vízállással kell megküzdenünk. Ezek bekövetkeztét előre pontosan nem lehet kiszámítani. Az évnek egy bizonyos szakában pedig jégtorlaszok alakulhatnak ki, ilyenkor a Dunán felfüggesztik a hajóforgalmat. Ezek komoly gondok, nagymértékben növelik a költségeket, és kedvezőtlenül hatnak üzleti terveink megvalósítására. Mindezek ellenére a dunaújvárosi kikötő forgalma örvendetesen bővül, szolgáltatásait egyre többen veszik igénybe. A kikötő forgalma tavaly több mint 950 ezer tonna volt, idén már meghaladtuk az egymillió tonnát, és talán a 2008-as 1,2 millió tonnás abszolút rekord is megdőlhet.


Navigátor 18. évf. 10. sz. / 2010

 Andó Gergely

 

ISD PORTOLAN Kft. Cím: H-1139 Budapest, Frangepán utca 7.
Tel.: +36 1 465 6150, Fax: +36 1 465 6199 Postacím: H-1558 Budapest 139, Pf.:164