Újságcikkek
Díjaink
Fotó galéria
Videó tár
Linkek
 

 

Forrás: Dunaferr magazin 2017.05.17.

A Logisztika Napja Dunaújvárosban

Érdekességek és látványosságok a kikötőben

Magyarország 2012-ben csatlakozott először a Német Logisztikai Társaság (BVL) kezdeményezéséhez, a Logisztika Napja programsorozathoz, melynek elsődleges célja, hogy megismertesse a szakma kulisszatitkait az érdeklődőkkel. Április 27-én az országban számos helyszínen szerveztek programokat.

A dunaújvárosi kikötőben az ISD Portolan Kft. szervezésében zajlottak a szakmai nyílt nap programjai. Két helyi középiskolából, valamint dunaújvárosi cégektől érkeztek érdeklődők a programra, amelynek nyitányaként a Magyar Dunai Kikötők Szövetségének elnöke, capt. Szalma Béla tartott előadást Kikötők és a hajózás címmel. Az élményszerű, rengeteg információt tartalmazó előadás után az érdeklődők úgy érezhették: igazi bepillantást kaptak a hajózási szakma kulisszái mögé. Elhangzott többek között, hogy éves szinten mintegy 5,5 millió tonna a magyar dunai kikötők forgalma. A teljes áruforgalom mintegy harmadát a gabonaszállítás teszi ki, s leggyakrabban román, német és holland lobogó alatt közlekedő vízi járművek fordulnak meg a magyar kikötőkben. A Duna hajózhatóságáról szólva az előadó megjegyezte, hogy az év során mintegy száz napon egyáltalán nem, vagy nem teljes kapacitással hajózható a folyam, ami komoly többletköltségeket és bevételkiesést okoz megbízónak és szállítmányozónak egyaránt A 378 kilométeres magyarországi szakaszon 21 gázló, 28 szűkület és 6 jégtorlaszok kialakulására hajlamos hely is nehezíti a hajósok életét. A Duna egész éves hajózhatóságához szükséges beruházások anyagi forrásigénye és környezeti hatása rendre viták tárgya, de mint azt az előadó is hangsúlyozta, számos pozitív példa mutatja Európában, hogy miként lehet a folyamszabályozást hatékonyan, fenntartható módon, a környezet és a gazdaság egyensúlyát szem előtt tartva elvégezni.

Hlavacska Balázs, az ISD Portolan Kft. vízi szállítmányozási üzletkötője a hajózás és a hozzá kapcsolódó logisztika folyamatok gyakorlati oldalát világította meg a hallgatóság számára, a vízi járművek osztályozásától kezdve az adminisztrációs feladatokon át egészen a jogszabályi környezet bemutatásáig.

Azt már Simon Csabától, a kikötő műszaki vezetőjétől tudhatták meg az érdeklődők, hogy az ország legnagyobb kapacitású kikötője a dunaújvárosi. A hat uszályállásos, hét daruval rendelkező, medencés kikötő kapacitásának 80-90 százalékát a dunaferres megbízások teszik ki, acéltekercsek, koksz, táblalemezek és profiltermékek a legnagyobb mennyiségben rakodott áruk. Tavaly összesen 801 vízi jármű fordult meg a dunaújvárosi kikötőben. A jelenlegi, kétműszakos munkarendben 1,6 millió tonna az éves rakodási kapacitás, folyamatos műszakban történő működtetéssel növelhető lenne a rakodott mennyiség. Elhangzott az előadásban az is, hogy 2015-ben teljes körű megvalósíthatósági tanulmány készült a kikötő fejlesztésére: az északi részre fedett áruberakó területet és egy 6000 négyzetméteres, daruzott raktárcsarnokot álmodtak meg a szakemberek.

Az előadásokat követően a vendégek megtekinthették a Németh Zsolt képeiből készült fotókiállítást, majd területi bejáráson ismerkedhettek a kikötői munkafolyamatokkal. A bátrabbak még felülnézetből, a darufülkéből is...

Sz. I.

 

ISD PORTOLAN Kft. Cím: H-1139 Budapest, Frangepán utca 7.
Tel.: +36 1 465 6150, Fax: +36 1 465 6199 Postacím: H-1558 Budapest 139, Pf.:164