Újságcikkek
Díjaink
Fotó galéria
Videó tár
Linkek
 

 

Forrás: Dunaferr magazin 2013.12.16.

Kikötő, kapcsolat a világ felé

Kikötő-látogatóban
Megszoktuk a kikötő látványát, ahogyan a Duna-partról elénk táruló pentelei panorámát egy öblöt ölelő ívvel lezárja. Hátterében a folyó az idő örökkévalóságát üzeni, miközben a daruk mozgása napjaink eleven életéről árulkodik. Nekünk, városiaknak szemet vonzó a Duna és a kikötő képe minden évszakban. Néha kimondjuk, hogy szép. A szénhegyekkel várakozó uszályokkal, a távolról aprónak tűnő tolóhajókkal együtt.

Több, mint egy üzem
Ami nekünk a Duna-part egy darabja, az Vaso Janicicnak, az ISD Dunaferr Zrt. logisztikai igazgatójának és egyben az ISD Portolan Kft. ügyvezető igazgatójának a gyárhoz kapcsolódó logisztikai tevékenység egyik telephelye. A nagy tapasztalatokkal bíró hajózási szakembernek a naponta fogadható vízi járművek számát, a ki- és berakható vasúti szerelvények sokaságát jelenti a kikötő. Beszélgetésünk is kapacitásokról, lehetőségekről, már megvalósult tervekről szól.
- Igazán egyedi a dunaújvárosi kikötő, hisz az egyetlen, amely acélipari vertikumhoz kapcsolódik Magyarországon. Vannak kisebb rakodóhelyek más vállalatok kezelésében, de csak gabonával foglalkoznak, szerényebb éves forgalommal. A mi kikötőnk a legnagyobb teljesítményű a Duna magyar szakaszán, veszélyes áruk kivételével minden áruféleség rakodására alkalmas. Remélem, idén újabb rekordot érünk el, több mint 1,4 millió tonna áru átrakodásával kétműszakos munkarendben. Nagyon fontos a kikötő a Dunaferr számára, hisz nagy mennyiségű nyersanyagot és készárut szállítunk: szenet, vasércet, kokszot, acéltekercset, táblalemezt és profilt, valamint horganyzott anyagokat rakodunk uszályokba, majd indítunk északi vagy déli irányba. Főként Constanta, Törökország és a Közel-Kelet a déli utak célja, míg észak felé Ausztriába, Németországba, Belgiumba, Hollandiába és Franciaországba érkeznek ra­kományaink. Egy folyami uszály 800-1600 tonna árut képes szállítani egyszerre, konvojban pedig akár 10 000 tonnát is. Közúti szállítással sok-sok kamionba kellene rakodni ugyanezt a mennyiséget.
- Rakodnak-e más cégek számára is?
- A prioritás természetesen a Dunaferré, de emellett más vállalatoknak is nyújtunk kikötői, illetve komplett szállítmányozási szolgáltatásokat. Az egyéb szállítmányok között a legtöbb a műtrágya, illetve a gabona. Időnként speciális és bonyolult feladatok is adódnak, amelyeket más kikötőkben nem tudnak elvégezni. Ilyenek a projekt-, túlméretezett és nehéz szállítmányok. Jó példa volt erre a kecskeméti Mercedes-gyár számára kikötőnkben fogadott és átrakott berendezések szállítása, volt közöttük a 180 tonna súlyt meghaladó berendezés is.


- Mi volt az első benyomása, amikor első ízben megpillantotta a dunaújvárosi kikötőt? Hogy látja most? Hogy szeretné látni a kikötőt évek múlva, a jövőben?
- Nem könnyű kérdés. Szokványos, átlagos kikötőt láttam, amikor első alkalommal jártam ott. Korábbi munkáim révén számos folyami kikötőt megismerhettem, Dunaújvárosban az első benyomásom az volt, vannak még lehetőségek a kikötőben, láttam benne a potenciált. Abban az időben nem volt kihasználva a kapacitása, 2007-ig évi 500-600 ezer tonna volt a kikötő forgalma. Azóta minden évben 1 millió tonna felett teljesítünk. Azonban a kikötő két műszakban végzi el feladatait, nincsenek teljes mértékben kihasználva a technikai lehetőségeink. Egy harmadik, vagy folyamatos műszak bevezetésével tovább növelhetnénk a kapacitást. Ez több költséggel járna, egyebek mellett létszámot is kellene emelni, több forrásra lenne szükség. Ami a jövőt illeti, tovább növelhetnénk a kapacitást, és ha a Dunaferr bizonyos gyártóművei is növelik kapacitásukat, a kikötő akár évi 3 millió tonna árut is mozgathat, nemcsak elméletben, hanem a gyakorlatban is. Mindemellett a kikötő modernizációját is jó lenne megvalósítani. Egy részén fedett áruberakót kellene kialakítani, ahol rossz időben is folyamatosan lehetne dolgozni. Szeretnénk a raktározást is megvalósítani az átrakás felgyorsítása érdekében. Bizonyos szállítmányokat tárolhatnánk, majd folyamatosan rakodhatnánk. Kiterjeszthetnénk tevékenységünket más típusú szállítmányokra is, mint például konténerek ki- és berakodására, de ehhez szükség lenne a kikötő vasúti belső logisztikájának korrekciójára is. Tulajdonképp ez a jövőre vonatkozó tervünk.

Vízközelben, téli napsütésben
A kék legragyogóbb árnyalatait csillogtatta meg a Duna egy csípős, hideg délelőttön a csalóka napsütésben. Megszállott horgászokat most sem tartott otthon a zord északi szél, törzshelyeiken várták a halakat a kikötővel szemben, az öböl partján. A kikötő területét vörös vasúti vagonok hosszú sora szegélyezte, a vízben fekete bárkák nyitott tetővel várták a berakodást. Kamionok érkeztek, egymás után ürítették a kokszot. Figyelmet kívánt a látogatótól a járművek mozgása, a levegőbe emelkedő acéltekercsek, koksszal teli konténerek elkerülése. Az itt dolgozóknak láthatóan megszokott, hétköznapi munka folyt, távolról alig érzékelhető, de a közvetlen közelben megtapasztalható, sűrű mozgással. Szabó Gyula, a kikötő igazgatója csak mosolygott, amikor érdekességekről, különlegességekről faggattam.
- Nincs semmi különös a kikötői munkában. Jó állapotú technikánk van, hosszú, függőleges partfalunk, ami könnyűvé teszi a rakodást. Erről elődeink gondoskodtak jól megfontoltan. Szintén fontos adottság, hogy ez egy medencés kikötő. Nem keletkeznek olyan vízmozgások, amelyek bármely pillanatban zavarhatnák a rakodást.
Valóban, a szél ellentartásra késztetett, szinte a levegőnek támaszthattam a hátam. A vízben lebegő uszály azonban mozdulatlanul tűrte az acéltekercsek rögzítését. Idegen nyelvű szótöredékeket repített a szél, a férfiak kézjelekkel kiegészítve hangolták össze a tonnák mozgását. Idegen szem kevés embert látott a vasúti vagonok, daruk, targoncák és kamionok nyüzsgésében.
- Szakaszos, kétműszakos munkarendben dolgozik a kikötő - folytatta az igazgató. - Jelenleg két műszakban negyvenen végzik a rakodási feladatokat és kilenc gépész, öt villamos szakember pedig a speciális szakértelmet és fizikai rátermettséget kívánó karbantartást. Dinamikusan változnak a feladatok, ezért munkaidő-keretben dolgozunk, amikor szükséges, akkor folyamatosan, hétvégén is. Ebben a munkarendben 1,4-1,5 millió tonnára tehető a kikötő teljes kapacitása. Munkaszervezési nehézséget az a fajta lüktetés ad, ami a rendszeres hónapvégi terheléssel járó kiszállítási feladathoz kapcsolódik. Eddig körültekintő szervezéssel megoldottunk mindent, ami köszönhető a dunaferres társszervezeteknek is, nélkülük nem menne.
Azért említ végül különlegességet is Szabó Gyula:
- A Balatonon közlekedő legújabb személyhajót egy önjáró hajó hozta a kikötőbe. Itt emeltük ki, nagyon érdekes, nagyon izgalmas feladat volt. Egyébként a munkánk legnagyobb nehézségét az adja, hogy továbbra is a természetre van bízva a Duna magyarországi szakaszának vízszintje. Előbb-utóbb a vízügyi problémák kikényszerítik majd, hogy környezetbarát módon, villamos energiát termelő zsilipekkel szabályozzák a Duna vízszintjét . vélekedett az igazgató.

Sorsok a víz mellett
A kikötők együtt élnek természetes környezetükkel, miközben a gazdaságot szolgálják. Különös, megtartó hely ez a vízparti „város”, akár forró nyárban, akár téli szélben. A lemezalakítóból jött át ide Miklovich János műszakvezető. .Rendes. vasas szakmáját cserélte fel az árumozgatás szervezésére. Rövid magyarázata nem hagyott kétséget afelől: a kikötőben nincs rutinfeladat, mint ahogyan nincs két egyforma nap sem. A szabadban dolgozni télen-nyáron kihívás lehet még férfiember számára is, gondoltam magamban. Mosolyogva válaszolt:
- Nagyon kellemes munkahely a kikötő, főleg nyáron. A Duna különleges szabadságérzetet ad nap mint nap. Szeretem a vizet.
Beszélgetésünk víz melleti nyári szabadságokról, meleg vizű strandokról, a családról, a könyvek és az olvasás fontosságáról szóló gondolatokkal folytatódott, míg a koksszal teli kamion bekanyarodott a rakodótérre.
Karját leeresztve jelezte Viktor Zoltán gépkezelő, hogy a daru enged neki két-három perc szünetet:
- Egy ismerős szólt hat éve, hogy munkásokat keresnek a kikötőbe. Sikerült bekerülnöm a csapatba. Változatos, színes, sokféle a munka. Fizikailag nehéz ugyan, de meg lehet szokni. Vízparton majdnem mindenki szeret tartózkodni. Nyáron látom a sok fiatalt a szigeten. Jó itt is, bár ez nem a Sziget-fesztivál . váltott humorra, majd mozdult a feladata felé.
Dokkmunkásként mutatkozott be Schieder József. Egy pillanatra meglepődtem, a tengerekre asszociáltam. De a kikötő a Duna mellett is kikötő, ahol rakodni kell. Megbecsült szakmát cserélt le ő is, amikor Budapestről Újsoltra, a csatorna mellé költözött:
- Teherkötözés, rakodás a feladatom. Ragyogó dolog, hogy a szabadban dolgozhatok, a Duna közelében. Ez maga a szabadság, ez a mi kincsünk! Fontos, hogy mindenki szeresse a Dunát és figyeljen rá! - hangsúlyozta őszinte meggyőződéssel.
Míg a daru körül babráltak a következő tekerccsel, elárulta, a pesti lakásból Újsoltra a víz adta természeti környezet csalta a családot. Sze­rencsének tartja, hogy munkája is a vízhez köti.
Véget vetett a mondatokra szabott ácsorgásnak a levegőbe emelkedett acéltekercs. Figyelmes lépésekkel kerültem ki a vagonokat, hátráltam a kamion elől. Megálltam a part szélén, átnéztem az öböl város alatti oldalára. Aranyló színeket ontott még a hideg szélben is a nap a túlpartról. A város nyüzsgése nem érte el a Duna nyugalmát. Vadkacsák ringatóztak az felszínén, még a sirályok is lassan, méltóságteljesen emelkedtek a víz fölé.

 

ISD PORTOLAN Kft. Cím: H-1139 Budapest, Frangepán utca 7.
Tel.: +36 1 465 6150, Fax: +36 1 465 6199 Postacím: H-1558 Budapest 139, Pf.:164